Midterm review Freeband
Dialogic heeft in maart-april 2007 een deel van het Bsik programma Freeband Communication geevalueerd. Freeband, met een totaalbudget van EUR 61 mln., is het grootste publiek-private onderzoeksprogrammma in Nederland op het gebied van intelligente (tele)communicatie. Het programma kent 10 onderzoeksprojecten waarbij 30 verschillende organisaties (bedrijven, universiteiten, onderzoeksinstellingen) en meer dan 300 onderzoekers betrokken zijn. Freeband is gestart in januari 2004 en loopt tot en met december 2008.
Als een van de 37 Bsik-programma’s dient Freeband halverwege de rit geëvalueerd te worden. Hierbij wordt gekeken naar de algehele voortgang ten opzichte van de oorspronkelijke plannen en naar de wetenschappelijke en niet-wetenschappelijke uitkomsten van het programma. Dialogic is gevraagd om onderzoek te doen naar met name de niet-wetenschappelijke uitkomsten van Freeband, in het bijzonder:
- Uitkomsten van de Freeband projecten, de toegevoegde waarde ervan en de mate van utilisatie/valorisatie;
- De rol van Freeband in het opbouwen c.q. bestendigen van een hechte onderzoeksgemeenschap op het gebied van intelligente communicatie;
- De effectiviteit van de Freeband organisatie en het management.
Hiervoor is met alle deelnemende organisaties in Freeband gesproken en is een onderzoek gedaan onder ruim 300 Freeband onderzoekers. De bevindingen worden in mei 2007 door het Freeband management geïntegreerd met de andere onderdelen van de evaluatie en gepresenteerd aan de Freeband financiers.
Based on all the interviews and the web survey we can conclude that Freeband is a highly appreciated programme and that so far it has met most of the expectations of the participants. To them Freeband is an important instrument in order to:
- deepen and enlarge their own R&D programmes;
- learn about the scientific and technological state-of-the-art and its developments in a broad range of themes;
- explore new research trajectories or commercial propositions;
- learn about corporate agendas and others´ ambitions and incentives;
- and expand their personal networks with representatives from universities, industry and research institutes.
- Publicatienummer
2007.015-0707 - Publicatiedatum
20 april 2007
- Projectnummer
2007.015 - Opdrachtgever(s)
Freeband
Principal consultant