Internet als databron
De overheid investeert al jaren (mede) in publicaties en statistieken op het gebied van elektronische communicatie, maar de snelle veranderingen op ICT gebied laten zich moeilijk vangen in conventionele statistieken.
Dialogic onderzocht in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken het gebruik van internet als databron. Hierbij gaat het om handig gebruik te (leren) maken van data op en van internet, zoals ruwe data, verkeersgegevens, internetstatistieken, data van allerhande aanbieders en onofficiƫle partijen die data, indicatoren en statistieken publiceren. Uiteindelijk zou deze alternatieve set van data, indicatoren en statistieken als het ware een tweede pijler kunnen vormen naast de huidige set van officiƫle statistieken.
Overall lessons learned in Internet as Datasource (IaD):
- IaD helps in signaling new trends, developments and phenomena
- Mix of IaD methods applied will vary widely between markets and industries
- The notion of digital footprints is not limited to digitalized products and services, but
applies to a wider set of markets and industries - Information on goods and services represents an economic value in itself
- Industry itself has already started to mine digital footprints
- Markets associated with the emerging digital economy are more fuzzy and diffuse
- In some markets user generated content (already) starts to mix with traditional economic production (online music, internet TV, housing) _ barriers between the social and economic realm are blurring (SNS, C2C marketplaces)
- Technical and practical availability of digital sources for third parties may differ considerably
- Added value of using IaD may be higher in newly developing markets
- IaD can shed light on the darker side or grey zone of the emerging digital economy
- Publicatienummer
2007.017-0805 - Publicatiedatum
30 mei 2008
- Projectnummer
2007.017 - Opdrachtgever(s)
Ministerie van Economische Zaken
Partner