Begrijpelijke overheidswebsites
De gebruiksvriendelijkheid van overheidswebsites laat op dit moment nog sterk te wensen over. De kwaliteit loopt in ieder geval duidelijk achter op die van commerciële websites - terwijl deze dienen als referentie voor de gebruikers annex burgers. Door vuistregels te hanteren bij het (her)ontwerpen van overheidswebsites, kan er een aanzienlijke verbetering in gebruiksvriendelijkheid optreden. Door de kwaliteit van het aanbod van overheidswebsites te verbeteren, kan uiteindelijk de kloof tussen het potentiële en feitelijke gebruik van overheidswebsites worden gedicht.
Analoog aan het programma ‘Begrijpelijke Formulieren’ is het uitgangspunt van dit Dialogic-project om praktische vuistregels te ontwikkelen voor het ontwerpen van gebruiksvriendelijke websites. De vuistregels richten zich zowel op de inhoud (welke elementen dragen bij aan gebruiksvriendelijkheid?) als op het proces (langs welke stappen kan een verbetering van gebruiksvriendelijkheid worden bereikt?).
De queeste naar algemene vuistregels voor gebruiksvriendelijkheid heeft uiteindelijk geleid tot een lijst van 29 regels. De huidige set van vuistregels is onder andere gebaseerd op uitgebreide literatuurstudie. De resultaten van die studie zijn ondergebracht in een wiki, www.begrijpelijkewebsites.nl.
Een dynamische variant - met directe links naar de design patterns - is te vinden op www.dialogicusability.nl.
- Publicatienummer
2008.073-0914 - Publicatiedatum
10 november 2008
- Projectnummer
2008.073 - Opdrachtgever(s)
Ministerie van Binnenlandse Zaken
Principal consultant