Versterking leervermogen Learning Communities binnen de Topsector Energie
Hoe kunnen Learning Communities zo effectief mogelijk worden ingezet in de energietransitie? Met die vraag is een onderzoeksteam van Dialogic (Sven Maltha, Femke van Wijk, Jasper Veldman en Adriaan Smeitink) in opdracht van de Topsector Energie aan de slag gegaan. Na een uitgebreide literatuurstudie en diverse gesprekken met Learning Communities en experts is een rapport opgeleverd dat ingaat op het nut van Learning Communities, belemmeringen die zij al dan niet ervaren, tools die er voor de Learning Communities beschikbaar zijn en overwegingen voor publiek beleid met betrekking tot Learning Communities.
Kort samengevat komt uit de studie naar voren dat (autonome) continuïteit van Learning Communities een belemmering kan zijn in de samenwerking, onder andere vanwege uitdagingen op het gebied van financiering. Ook is het nog moeilijk om goede certificaten te koppelen aan de opleidingen die de Learning Communities aanbieden. Ook blijkt dat de tools die beschikbaar zijn voor Learning Communities, niet altijd passen bij de knelpunten of fase van ontwikkeling van de Learning Communities. In algemene zin kan tevens gesteld worden dat het uitdagend blijft om mkb’ers te betrekken bij de Learning Communities, en dat het ingewikkeld kan zijn om een juiste balans te vinden tussen de drie kernactiviteiten leren, werken en ontwikkelen.
Op basis van deze resultaten is een advies gegeven voor vervolgonderzoek naar Learning Communities, en is een zevental concrete aandachtspunten meegegeven voor beleid. Benieuwd naar de reflectie van de Topsector Energie op dit onderzoek, of het onderzoeksrapport zelf? Zie dan dit artikel. Als u meer wilt weten of Learning Communities in het algemeen, verwijzen wij u graag naar ons eerdere werk.
- Publicatienummer
2021.168 - Publicatiedatum
3 maart 2023
- Projectnummer
2021.168 - Opdrachtgever(s)
Topsector Energie
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Partner