Alcoholverkoop op afstand – vervolgmeting

Recent is het rapport Alcoholverkoop op afstand aan de Tweede Kamer aangeboden. Het onderzoek betrof een vervolgmeting op een onderzoek uit 2020. In beide onderzoeken was Dialogic onderaannemer van Ecorys. Ons deel betrof het analyseren van zo’n 100 websites waarop alcohol wordt verkocht, waarbij we onder meer hebben gecodeerd of en hoe de websites de leeftijd van hun klanten verifiëren. Daarnaast hebben we ook gekeken welke betalingswijzen de websites accepteren, wat de bezorgkosten en bezorgtijden zijn en hoe hun drankassortiment er op hoofdlijnen uitziet. Het gehele onderzoek bevatte daarnaast onder meer een enquête om te onderzoeken hoe vaak Nederlanders, en dan vooral jongeren/minderjarigen, alcohol bestellen bij Nederlandse en bij buitenlandse websites en hoe vaak hun leeftijd werd gecontroleerd.
Sinds de vorige meting in 2020 is het verplicht geworden om klanten met een ‘actieve handeling’ hun leeftijd te laten bevestigen. Dit zagen we ook terug in de resultaten: in tegenstelling tot bij de 0-meting hadden praktisch alle Nederlandse websites nu een vorm van actieve leeftijdsverificatie. Helaas is dit vaak nog wel slechts een kwestie van aanvinken dat je 18+ bent, waarbij controle in de praktijk weinig blijkt plaats te vinden. Een van de belangrijkste conclusies van het onderzoek is dat de gewijzigde Alcoholwet weinig effectief is gebleken om de online aankoop van alcohol door minderjarigen terug te dringen. Gesuggereerde maatregelen om dit wel terug te dringen zijn: het verplichten van een betrouwbaarder systeem van leeftijdsverificatie (bijv. iDIN), het via testbestellingen controleren of winkels de leeftijd ook aan de deur controleren en het beter aanpakken van alcoholreclame. De kamerbrief en het rapport zijn hier te vinden.
Meer weten over het onderzoek? Vraag het Melvin Hanswijk.