Big Data Challenge Resultaten Sligro
In 2013 heeft Dialogic haar 15-jarige jubileum gevierd. Om dit jubileum kracht bij te zetten en ook met onze relaties te kunnen vieren hebben we een ‘Big Data Challenge’ uitgezet. In deze Challenge konden organisaties een voorstel indienen waarin wij werden uitgedaagd om inzichten te vergaren en waarde te creëren vanuit de big data die aanwezig was binnen de indienende organisatie. De winnaar ontving een Big-data-onderzoek ter waarde van €25.000,-. Na het beoordelen van alle binnengekomen voorstellen is Sligro Food Group als winnaar uit de bus gekomen.
Sligro, een onderdeel van Sligro Food Group, bekend als grote speler in de horeca groothandel, beschikt over veel data op klant- en artikelniveau; elk verkocht artikel wordt geadministreerd. In de eerste fase van het onderzoek is op hoofdlijnen in kaart gebracht welk type inzichten uit deze ‘data’ verkregen zou kunnen worden, en hoe de data concreet gebruikt zou kunnen worden om waarde voor het bedrijf te creëren. Vervolgens hebben we in overleg met Sligro één toepassing van het gebruik van hun big data verder uitgewerkt, waarbij ‘meer inzicht krijgen in klantgedrag’ centraal stond.
In deze tweede fase van het onderzoek is meer inzicht verkregen in wie de klanten nu daadwerkelijk zijn, waarvoor zij graag naar de Sligro toekomen, en hoe dit zich vervolgens uit in hun aankoopgedrag. De resultaten bieden de Sligro nieuwe handvatten om hun marketing nog klantgerichter vorm te geven.
Dialogic, april 2014