Breedband en de Gebruiker V
De Nederlandse breedbandmarkt is nog altijd volop in beweging. De afgelopen jaren is een groot aantal woonwijken van glasvezel voorzien en ook zijn er de nodige ontwikkelingen aan de zijde van ADSL en internet via de kabel. Daarnaast heeft mobiel internet met de introductie van flat fee voet aan de grond gekregen. Nederland kent inmiddels meer dan twee miljoen mobiele internetters, waardoor een deel van het breedbandgebruik zich van thuis naar onderweg verplaatst. In hoeverre zorgen deze ontwikkelingen voor een verandering in het gebruik van breedband? Voor welke doeleinden maken consumenten anno 2009 gebruik van breedband en hoe besteden zij online hun tijd?
Al deze ontwikkelingen en vraagstukken zijn voor Dialogic meer dan genoeg reden om in 2009 een nieuwe editie van het multi-clientproject Breedband en de Gebruiker te starten. Aangezien dit inmiddels de vijfde editie betreft, is Dialogic goed in staat om veranderingen in breedbandadoptie en -gebruik te duiden en indien relevant uit te splitsen naar kenmerken van de gebruikers.
Dialogic merkt dat steeds meer organisaties uit verschillende sectoren (overheid, breedbandaanbieders, zorg, detailhandel, mediabedrijven, etc.) behoefte hebben aan inzichten in het werkelijke gebruik van breedband vanuit het perspectief van de gebruiker. Het brede scala aan projectpartners van Breedband en de Gebruiker 2001 t/m 2007 laat dat zien. Maar ook voor de editie van dit jaar is al met een groot aantal geïnteresseerden gesproken over deelname aan en de inrichting van het onderzoek.
Mocht u ook geïnteresseerd zijn in Breedband en de Gebruiker 5 dan kunt u contact opnemen met Hugo Gillebaard (via de mail of telefoon: 030 2150587). Meer informatie over het onderzoek en eerdere edities zijn tevens te vinden op Breedbandgebruiker.